Denk je erover om je huis in de verkoop te zetten?
Of heb je dat al besloten, maar weet je nog niet goed hoe?

Dat kan ik mij best voorstellen. Er zijn veel verschillende zaken waarmee je rekening moet houden en er gaat veel tijd zitten in een goede voorbereiding en planning.

Wil jij:
…zo min mogelijk tijd besteden aan alle voorbereidingen omdat je leven al druk genoeg is?
…niet steeds maar weer vrij vragen aan je werkgever omdat er weer iemand wil komen kijken?
…een beetje afstand van het proces kunnen nemen omdat de verkoop al emotioneel genoeg is?

Zo zijn er nog veel meer situaties en voorbeelden te bedenken. Waarschijnlijk heb jij er zelf ook nog wel een paar.

Om de eerste stap te zetten zullen we eerst maar eens kijken welke soorten opdrachten je allemaal aan een makelaar kunt geven.

 

1. De ‘gewone’ verkoopopdracht

Schakel je een ‘gewone’ makelaar in, dan kun je rekenen op een zeer persoonlijke, professionele begeleiding van de makelaar bij alle facetten van het verkoopproces (full service): een goed advies over de te volgen strategie, een inschatting van de marktwaarde en wat een slimme vraagprijs is, het verzorgen van alle promotiematerialen en -activiteiten, maar ook het regelen van alle bezichtigingen, de onderhandelingen en de administratieve afhandeling. De full-service makelaar zorgt voor begeleiding bij de verkoop van je woning van A tot Z.

Een niet te onderschatten element bij dit type opdracht: de makelaar doet altijd alle bezichtigingen en voert namens jou de onderhandelingen. Zonder emotie en met kennis van het proces zorgt hij of zij dat je de beste prijs krijgt voor je huis.

Bij dit type opdracht wordt de betaling voor de dienstverlening van de makelaar (vaak courtage genoemd) meestal vastgesteld als een percentage van de verkoopprijs. Je weet dan pas na de verkoop hoeveel dat precies gaat zijn: het kan mee- of tegenvallen. Grofweg kun je momenteel uitgaan van een percentage tussen de 1 en 2% van de verkoopwaarde, inclusief btw. Wanneer je weet wat je huis ongeveer op gaat brengen dan weet je ook de bandbreedte van de kosten die je gaat maken.

De af te spreken courtage is onder andere afhankelijk van de te kiezen verkoopstrategie, de ‘courantheid’ van je woning en de snelheid waarmee je huis verkocht kan worden. De makelaar zal hier vooraf een inschatting van willen maken. Daarom is het heel gebruikelijk om het eerste kennismakingsgesprek bij jou thuis te laten plaatsvinden.

 

2. De ‘deeldiensten’ verkoopopdracht

Vind je het niet erg om zelf veel zaken te regelen, maar wil je wel graag hulp bij het bepalen van bijvoorbeeld de vraagprijs of de verkoopstrategie? Dan kun je ervoor kiezen specifiek daarvoor een verkoopmakelaar in te schakelen.

Veel makelaars bieden namelijk zogenaamde deeldiensten aan, al dan niet in de vorm van een aantal keuzepakketten. Je betaalt dan alleen voor die elementen die je af wilt nemen. Bespreek dan wel goed met je makelaar wat hij of zij doet, welke werkzaamheden je zelf doet en wat de kosten per onderdeel zijn. En leg dat goed vast in een schriftelijke opdracht om latere misverstanden te voorkomen.

Veel voorkomende constructies zijn dat je zelf een promotie tekst schrijft over je huis én dat je de bezichtigingen zelf doet. Op zich niet vreemd, want bezichtigingen (inclusief planning en follow-up) kosten een makelaar veel tijd en dus geld. Maar dat laatste geldt natuurlijk ook voor jou. Wanneer je eerder van je werk weg moet of dagdelen vrij moet nemen, weegt dat misschien niet op tegen de meerkosten wanneer de makelaar voor jou ook de bezichtigingen doet.

Soms heb je de mogelijkheid dat je als verkoper zelf de foto’s maakt en aan de makelaar toestuurt. Daar moet je wel mee oppassen: professionele foto’s maken wel echt een verschil bij de presentatie. Ben je geen goede fotograaf of heb je niet de juiste apparatuur, laat het dan beslist over aan een professional (er is vrijwel geen makelaar meer die nog zelf de foto’s maakt…en met een reden).

 

3. De ‘online-only’ verkoopopdracht

Eigenlijk is dit een variant op het afnemen van deeldiensten. Deze variant wordt vaak gekozen door verkopers die kosten willen besparen maar in veel gevallen zal je dan ook veel werk zelf moeten doen.
Een internetmakelaar is een goedkopere vorm om je huis te verkopen. Omdat deze bedrijven alles online doen, hebben ze veel lagere kantoor- en personeelskosten. Wel is het zaak, zoals bij elke makelaar eigenlijk, om er goed op te letten wat je krijgt voor je geld. Natuurlijk wil je geld besparen, maar je wilt met zo’n grote uitgave ook weer niet besparen op advies of begeleiding.

In deze verkoopconstructie gaat de makelaar er eigenlijk altijd vanuit dat je als verkoper actief bijdraagt aan de verkoop van je huis. Sommigen zullen alleen een advertentie van je huis op hun website plaatsen en uitsluitend via de mail communiceren.

Anderen hebben een meer uitgebreid dienstenpakket en maken bijvoorbeeld ook foto’s en plattegronden van je huis. De begeleiding is bij deze variant onvermijdelijk een stuk minder uitgebreid en minder persoonlijk. Omdat de makelaar geen inschatting kan maken hoe aspirant-kopers je woning tijdens een bezichtiging ervaren, maakt dat een groot verschil bij het onderhandelingsproces. Je zult dan in veel gevallen op je eigen gevoel af moeten gaan.

 

4. Verkoop bij inschrijving

Zijn er veel geïnteresseerden voor jouw woning? Dan kun je kiezen voor een verkoop bij inschrijving. Dan kunnen alle geïnteresseerden via een inschrijving een bod uitbrengen.
Er zijn verschillende varianten denkbaar maar bij een echte verkoop bij inschrijving gelden er wel een aantal spelregels die de makelaar zal hanteren. De inschrijving loopt dan altijd via een notaris. Na het sluiten van de inschrijvingstermijn bespreekt de notaris of de makelaar de verschillende binnengekomen biedingen met je. Jij hebt daarna nog één werkdag om te bedenken of jij je huis ook daadwerkelijk aan de hoogste bieder wilt verkopen. Soms is het bijvoorbeeld beter om een lager bod te accepteren dat betere voorwaarden heeft.

 

5. De veilingopdracht

Wil je je huis snel kwijt en verwacht je niet dat dit via de traditionele weg snel zal gebeuren? Of verwacht je met een openbare verkoop juist meer winst te maken? Dan kun je je huis vrijwillig laten veilen.

Bij een veiling gelden wel veel bijzondere regels en voorwaarden dus laat je hierbij altijd heel goed adviseren door een deskundige op dit gebied.

 

Samengevat

1. Laat je vooraf goed informeren
2. Bekijk goed wat je krijgt voor je geld
3. Weeg de voor- en nadelen van de verschillende vormen goed tegen elkaar af
4. Kies de vorm waarbij jij het beste gevoel hebt
5. Leg alle afspraken vast in een schriftelijke opdracht tot dienstverlening die door alle betrokkenen ondertekend wordt

 

Vrijwel iedere makelaar biedt de mogelijkheid aan van een eerste kennismakingsgesprek zonder dat het jou gelijk geld kost.

Maak daar gebruik van.
Het zou namelijk zonde zijn als je de verkeerde keuze maakt.

En dat is niet nodig.

 

Lees ook: Hoe vind je de juiste makelaar voor de verkoop?